+Partners op Twitter

Functioneel ontwerpen, een vak apart


Veel website – en webapplicatie bouwers houden zich gelukkig inmiddels bezig met het maken van functionele ontwerpen. Toch gaat dit in de praktijk nog geregeld mis!

Je ziet het vooral vaak fout gaan bij beginnende projectleiders, die nog niet eerder een IT- implementatie hebben gedaan, of vooral gewend zijn aan het doen van interne projecten waarbij de scope minder van belang is geweest. Die starten dan vaak een project zonder een functioneel ontwerp op te stellen.  Maar belangrijker, het gaat helaas ook vaak mis bij webbouwers. Sommige bieden niet eens zelf aan om een functioneel ontwerp te maken. En soms doen ze het wel, maar dan gaat het alsnog mis doordat ze het functioneel ontwerp op zo’n slechte manier maken doen dat ze niet alleen de klant maar vooral ook zichzelf in de problemen brengen…

Zo maakte ik niet lang geleden mee dat er een grote wijziging op een bestaande website moest worden doorgevoerd: er moest een afgesloten omgeving voor de bezoeker worden gecreëerd,  waarbij na inloggen van die bezoeker hem allerlei functionaliteit ter beschikking werd gesteld. Inloggen zou de bezoeker ook keer op keer voordeel opleveren omdat deze bij een bepaalde handeling niet continu dezelfde informatie zou worden gevraagd.

De bouwpartij in kwestie had beloofd al deze voordelen te realiseren , tegen een fixed price aanbieding. Teneinde geen functionaliteit over het hoofd te zien, waren ze zo verstandig geweest om een functioneel ontwerp op te laten stellen door een business analist. Het functioneel ontwerp richtte zich hoofdzakelijk op de schermen die een bezoeker te zien kreeg. Deze waren in (niet al te gedetailleerde ) wireframes allemaal uitgewerkt in een indrukwekkend document (60 pagina’s). Bij nader inzien bleken echter dat de meeste wireframes gewoon waren doorgekopieerd en enigszins waren aangepast, zonder dat er nu echt goed was nagedacht. Er waren veel uren gerekend voor dit karweitje (ca 100 uur). Als klant heb je dan de beleving dat de bouwer goed over de zaak heeft nagedacht. So far so good…

Tijdens de implementatie werd echter duidelijk dat er vooral over de voorkant (presentatie) en de indeling van de schermen was nagedacht. De website die de partij notabene eerder zelf had gebouwd, moest in de te bouwen afgesloten omgeving echter ook informatie ontsluiten vanuit een achterliggende backoffice-applicatie. In deze applicatie werd gebruik gemaakt van een behoorlijk aantal workflows. En deze ontbraken geheel in het opgestelde functioneel ontwerp. Erger nog, de bouwpartij had geen idee hoe deze flow precies liep, of de moeite genomen om deze eerst in kaart te brengen. Het spreekt voor zich dat de partij fors meer uren kwijt was om deze flow alsnog netjes in kaart te brengen en het ontwerp aan te passen, maar natuurlijk ook al de reeds gerealiseerde code. Als je dan als leverancier  een fixed price aanbieding hebt gedaan op basis van een incompleet functioneel ontwerp, dan moet je helaas op de blaren zitten…

Een degelijk functioneel ontwerp dekt dit soort belangrijke zaken gewoon af. True, misschien kun je niet 100% van te voren afdekken, maar 90% – 95% moet zeker lukken als er grondig business analysis (want dat is functioneel ontwerpen met name)  plaatsvind. Als klant mag je ook verwachten dat een business analist zijn werk compleet en grondig doet, en dat je als leverancier als expert en kenner wordt gezien. Mocht er onvoldoende tijd zijn om alles netjes in kaart te brengen voor
de functioneel ontwerper, dan dient hij dit ook gewoon aan te geven.

Ik merk het steeds weer, blijkbaar is het opstellen van een goed functioneel ontwerp toch een vak apart….

Wat denken jullie?

One Response to Functioneel ontwerpen, een vak apart

  1. B.J. Oldenziel says:

    Helemaal mee eens. Vaak zie je dat een ‘functioneel ontwerp’ wordt opgeleverd door de personen die verantwoordelijk zijn voor het verzorgen van de front-end (de interaction designers). Dit leidt vaak tot het vergeten van de belangrijkste zaken: wat is het business belang; hoe vindt de integratie met de backoffice plaats; hoe vindt ontsluiting van bestaande webservices en systemen plaats.

    Persoonlijk vind ik dan ook dat interaction designers niet leidend zouden moeten zijn in het opstellen van een functioneel ontwerp. Dit zou iemand moeten zijn met diepgaande kennis van de business en bestaande systemen. Anders wordt een functioneel ontwerp niets meer dan een statisch overzicht van schermen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>